Crowdfunding er blevet mere og mere populært gennem de sidste par år, og også herhjemme i Danmark. Men hvad er det overhovedet og hvordan kan det fungere for dig? I bund og grund er crowdfunding en metode hvor du kan få folk til at finansiere dit projekt. Har du for eksempel et band, kan du få dine fans til at gå ind og hjælpe med at finansiere den næste koncert. Står din kat og skal opereres og har du ikke pengene til det, kan du bede offentligheden om at hjælpe med mindre beløb. Mange danskere er af denne grund også begyndt at bruge crowdfunding som et alternativ til at optage kviklån. Er man i en situation hvor man ikke kan betale pengene tilbage, kan det i de fleste tilfælde langt bedre betale sig at bede om hjælp fra andre – og det er her at crowdfunding kommer ind i billedet.
I langt de fleste tilfælde foregår crowdfunding på nettet, og i dag findes der flere specificerede og yderst populære hjemmesider, hvor du har fri adgang til at oprette dit projekt – uanset hvad formålet er. Du skal dog være opmærksom på at crowdfunding er blevet yderst populært og der bliver derfor postet rigtig mange projekter hver dag, så for at dit projekt får den mængde interesse og støtte som du ønsker, kan du med fordel bruge de sociale medier til at skabe opmærksomhed omkring dit projekt.
Det smarte ved fundraising er, at du også kan vælge en slutdato for hvornår at projektet udløber. Det betyder at når denne dato kommer, kan du herved afgøre om du har fået alle de penge som du oprindeligt havde brug for. Hvis dit projekt er vellykket, bliver pengene direkte udbetalt til dig, men du skal dog være opmærksom på at det er ganske almindeligt at der også bliver fratrukket et lille gebyr til den hjemmeside som ejer fundraising tjenesten. Hvis du dog ikke formår at få finansieret hele dit ønskede beløb, skal du regne med at de enkelte beløb højst sandsynligt bliver betalt tilbage til de enkelte personer som har hjulpet dig – det er derfor vigtigt at vælge en realistisk slutdato, så dit projekt ikke går i vasken. Det er derfor også en langt bedre idé at have et langvarigt projekt fremfor et kort og hurtigt et.
For at få dit projekt oppe at køre, skal du regne med at lave en stor omfang markedsføring på egen hånd. Hvis du blot regner med at du kan oprette dit projekt på en hjemmeside og læne dig tilbage og vente på at pengene tikker ind, må du tro om igen. Med udvalget af projekter online er det vigtigt at du fortæller verden hvorfor at de skal støtte netop *dit* projekt. Det kan du med fordel gøre på de sociale medier, da det først og fremmest er folk i dit netværk som du skal nå ud til – der er nemlig større sandsynlighed for at folk som du kender vil donere penge til dit projekt. Herfra kan du altid udvide dit projekt og skabe mere opmærksomhed omkring det.
Crowdfunding er en spændende måde at skaffe midler til sit projekt på, så er du klar til at lægge lidt arbejde i det, kan det helt sikkert godt betale sig!